söndag, juni 29, 2008

Sommarlov! Eller sommarledighet som det egentligen heter.
Inleddes starkt i fredags med en förkylning som kom smygande under dagen. Väldigt jobbigt att låta bli att nysa när överstelöjtnanten, vår högsta chef, höll sitt 10 min långa avskedstal. Stod dessutom längst fram så om jag nysit hade det varit väldigt tydligt.
Efter överstelöjtnantens 10 min tal kom en halvtimmes lång utdelning av medaljer. Inte för några krigiska insatser utan för våra olika idrottsinsatser som vi gjort. Fick ingen medalj.
Har haft ont i knäet hela veckan så jag har inte kunnat vara med i den militära fyrkampen som vi hade på torsdagen.
Grenarna var:
Handgranatskastning
Skjutning
Hinderbana
Löpning

Kunde vara med på handgranatskastningen och skjutningen men inga av de mer fysiskt krävande grenarna. Så på det hela taget var det en ganska tråkig dag.
Det delades ut så många medaljer att de inte räckte till alla som skulle ha. Men idrottsledaren lovade att de skulle komma fler från leverantören snart.

Har även passat på att fylla 21 i onsdags. Firades inte alls speciellt ute på P7. Köpte extra mycket godis till mig själv och såg på film i dagrummet :-)
Men när jag kom hem var det roligare. Firade med familjen och Pillan med jättegod middag och fick fiiina presenter. Fick bland annat nack och ryggmassage hos Triangelns Kurbad (Tack Pillan!) som jag ska på på t tisdag. Ska bli underbart. Sen fick jag kameraväska till min kamera och presentkort, böcker och pengar. Ska även få Lasse Åbergs Sällskapsresor boxen (nostalgin flödar) men den hann inte levereras till min födelsedag.

Igår bröt förkylningen ut ordentligt vilket är en av anledningarna till att jag inte skriver fören nu. Var inte mycket till fungerande människa igår.

Veckan som gått har varit en lågintensiv vecka. Med andra ord så gör vi lite saker eller ingenting. Vi har städat en massa och haft ytterligare en temadag med internationell tjänst
samt en temadag om trafiksäkerhetsdag. Den var ganska tråk/rolig.
På förmiddagen gick vi runt och testade att snurra runt med bilar och lastbilar och sånt. Det enda vi fick lära oss är att vi ska köra med bälte och vara nyktra.
Levin och jag testa fylleglasögon. Fanns olika styrkor som gjorde att synen blev som när man var lite full och upp till jättefull. Testade sedan att gå på en rak linje.
Det blev inte så mycket effekt på ett par glasögon så vi testa dubbla på högsta styrkan. Då kändes det! Blev till och med illamående som det snurrade.

Efter lunch visade de när hur lång tid det tog för en förare att reagera och bromsa innan han körde på, i detta fallet, en docka. Dockan mådde nog ganska dåligt efter den krocken...
Sedan gjorde de något som ingen hade testat på förr. De hissade upp en Volvo i en kran och släppte den rakt ner i marken för att visa hur en bil tog en smäll i 50 km/h. Filmade detta med mobilen. Ingen toppenkvalité direkt men jag tror att ni fattar att det blev en rejäl smäll!


Bilen möter sitt öde


Bilen efter att ha frontaltkrockat i ca 50 km/h

Fick även åka bandvagn 206 i lite terräng. Men det kändes ju som en leksak jämnfört med våra stridsfordon. Men det var ändå kul att testa.
Nej nu är jag trött... så jag får skriva mer en annan gång.

1 kommentar:

Anonym sa...

okej visst att du fyller år o allt, o då e de ju din dag o du får göra allt du vill o så.... men de e inte jätteschjysst att ha kalas o smitta alla som kom med värsta förkylning.. =P men fyller man år så... =P får väl se om jag kommer nästa år ;)