tisdag, juni 03, 2008

Sitter i den varma datorsalen på P7. Hjälper inte att flera fönster är öppna här är ändå svinvarmt.

Har inte skrivit här på jättelänge och det har säkert hänt massor som jag borde berätta om.
Just nu har jag 25 min kvar att använda datorn så det blir inget jättedetaljerat.
Vår förarutbildning på stridsfordon 90 går vidare frammåt och närmar sig till och med slutet. Det är uppkörning i nästa vecka om jag inte har fel vilket känns väldigt snart även om jag faktiskt känner att jag kan framföra det 23 ton tunga fordonet på ett bra sätt. :-P
Idag har vi bland koskit och ängar övat bogsering och bärgning. Vi körde helt enkelt ner våra stora monster i sumpmark och sen tränade vi på att bärga dem.
Det svåraste med det var hur man skulle ta sig runt utan att riskera att rammla i vattnet eftersom hela Stridsfordonet stod som Titanic strax innan hon sjönk. Alltså med fören helt ner i vattnet och med oss klättrande som apor ovanpå.

Att bogsera var inte heller det lättaste. detr var svårt att få det att rulla mjukt och följsamt och det blev en del hårda smällar vida de kraftiga inbromsningarna.
Särskilt svårt var det eftersom vi hade bildförstärkare på (nightvision) som gav en ganska begränsad bild av vad som hände utanför.
Vi körde inte när det var mörkt, men vi satte på ett filter på bildförstärkaren så effekten blev den samma.

Vi har självklart lärt oss mycket mer som att köra upp och ner i helt galen terräng där man ibland kör emot träd och likande hur man fixar och donar med vagnen och en massa annat.
Det är bara och fråga så kommer jag att försöka berätta och förklara. :-)

Snart är det sommarlov (även soldater har sommarlov) då ska jag och Pillan bland annat lära oss dyka åka till nåt nöjesfält och såna saker man gör på sommaren. Längtar grymt mycket. Ska bli så skönt.
I morgon ska jag träffa mina gamla kompisar igen är ledig fårn i morgon eftermiddag till måndag morgon. Det är svinsvårt att hålla kontakten när man ligger inne så här. Sen stannar ju inte alla kompisar på samma plats hela tiden heller utan reser över hela världen vilket gör det ännu svårare att träffas. Ska iaf bli grymt kul att ses im.

Det är trögt att komma igång med skrivandet här... tror det beror delvis på att jag är stressad över tiden som rinner ut. Ska försöka skriva mer nu under de kommande lediga dagarna.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Imorrn. Roligt. Roligt. Imorrn. :D

Anonym sa...

Wow ny design, wow spännande!