fredag, maj 02, 2008

Är långledig och det är grymt skönt.
Har hjäpt Pillan att flytta igår och idag har jag annat att ta itu med. Tvätt tex. vilket jag inte alls känner för.
Vi har påbörjat vår utbilding till Stridsfordonsförare/skytt nu. Vilket det blir får vi reda på på fredag då vi också, ganska försenat, får ut våra nya uniformer. Uniform Modell 90 P, där P:et står för pansar. Fler fickor, kortare jackor och mer brandskyddad.
Bra med tanke på hur svårt det är att ta sig ut ur ett stridsfordon i en nödsituation då man inte kan ta sig ut genom luckan. Är fruktansvärt trångt och utrymmena är inte större eller bredare än ett par decimeter i många fall. Du hasar, kryper, ålar och drar dig fram i kolsvarta utrymmen fyllda med metalldelar som du slår i och sladdar och kablar. Ibland kryper man och upptäcker att man fastnar till hälften och då är det bara att åla tillbaka och testa någon annan ställning. Kanske aramarna först? eller benen? Helt sjukt. Sen har man både kroppsskydd och hjälm på sig. I nåt fall fick vi lämna det kvar på vägen annars hade vi inte kommit vidare. Det är inget för en som har svårt för små utrymmen direkt.
Men nog om det.
Utbildingen känns både meningsfull och intressant och det känns skönt att slippa ha en buske på hjälmen och cammofärg i ansiktet.
Den kommande veckan ska vi genomföra tester i simulator för att avgöra om vi är bäst som förare eller skyttar samt skjuta med kulspruta. Vilken det blir vet jag inte men det ska bli spännnade.
I kväll ska jag och Fille på bio och kolla "Be Kind Rewind". Ska bli kul. var sjukt längesen jag gick på bio.

Inga kommentarer: