fredag, februari 08, 2008

Så... då var man hemma igen. Kom hem igår kväll och är ledig tills måndag morgon.
Man kan sammanfatta de första dagarna som intressanta och roliga men också som väldigt tuffa och slitiga vilket många blåmärken och skrubbmärken vittnar om.
Att bära uniform M/90 med skyddsväst, stridsväst, stridspackning, hjälm och AK 5 blir förbannat tungt. Har ingen bild på mig i denna fulla stridsutrustning men det kommer säkert senare.
Ärligt talat orkar jag inte ens redovisa allt vi har gjort men i korta drag kan man säga att vi har övat oss på att ta skydd, krypa, åla och hasa oss fram, maskera oss, lärt oss exercis (stå, gå vända, hälsa ect.) samt en massa andra grejer som vad vi får göra på övningsfälten och inte får göra och inte minst utbildats på vårt vapen, AK5.

Här kommer en liten ordlista á la Jonthe över saker i lumpen för att ni ska förstå bättre när jag skriver saker i framtiden:

AK 5 - Automatkarbin 5. Automatvapen som väger 4,5 kilo och är grönt.

Luckan, Logement - Uttalas "Lochement". Här bor och sover du. Jag bor på logement 220.

Soldathem - inte ett hem utan ett ställe på regementet där det finns biljarbord, spelautomater, TV, soffor, datorsal och en mycket välbesökt cafeteria med allt inom läsk, godis, chips, baugetter och en stor lunchbuffé samt vissa hygienartiklar.

Vapen Kausun - mycket välbevakad länga i betong för förvaring av vapen av olika slag. Har flera decimeter tjocka pansardörrar och många lås.

Stridspackning - Ryggsäck packad med allt du behöver för att klara dig X antal dygn i fält.

Stridsväst - Väst som hänger ihop med ett bälte med många flyttbara fickor. I dessa kan man lägga magasin, hörselkåpor, vapentillbehör, maskeringsfärg, navelludd ect. Har även en inbyggd vattenbehållare en sk. "lunga" som fylls med vatten och som soldaten kan drick från via en slang som leder fram till framsidan på västen. Med andra ord. Alltid vatten nära.

Skyddsväst, Kroppsskydd - Kroppsskydd i tät väv som skyddar soldaten mot splitter (inte mot kulor). Bärs under uniformen för att fienden inte ska se att du är skyddad (egen gissining)

SoldF, Soldaten i fält - Bibeln inom försvaret. Berättar om allt du behöver veta med bilder och text allt från hur du gör en skitgrop till flyr från ett fångläger.

Detta var lite av det jag fått bekanta meig med på senaste tiden. Men det kommer säkert fler saker efter hand.
Det är ont om tid att skriva här men jag uppgraderar när jag kan.
Så till dess. Hade hade!

2 kommentarer:

Cissi sa...

Coolecoolcoolt! Jag ser fram emot bilderna :D Så, är det som du tänkt dig?
Tur att du har den här helgen off så du kan se Amy Diamond i Melodifestivalen!
Ha roligt!

Cissi sa...

Var snäll och börja inte ditt nästa inlägg med "Då var man hemma igen...", för då tror jag att det är detta inlägget och att jag redan har läst det.