tisdag, oktober 23, 2007

I morgon smäller det! Eller smäller gör det kanske inte men i morgon avgörs det om jag har pluggat tillräckligt mycket teori för att klara teoriprovet hos vägverket.
Ganska nervöst men det känns bra iaf.
Eftersom dom kommer ta foto på oss för att det ska gå fortare att få fram våra framtida körkort, så gick jag och klippte mig idag. Man måste ju se någerlunda hyffsad ut eftersom det dröjer ett tag innan det förnyas.
Tur att dom inte ska fotta nacken eftersom den blev enligt min mening lite väl klippt. "Jag vill inte ha det jättekort i nacken" betydde tydligen "snagga mig i nacken" för frisören. Men det gör inte så mycket. Ge det två veckor och det har växt ut lagom igen.
Det är en sak som är bra med snabbt växande hår. Man kan göra lite vad man vill för det kommer tillbaka så fort igen.

Tittade på "Den längsta dagen" (från 1962) igår. En av filmerna som ingick i Classic War Movies-boxen som jag fick av Jesper på min 20 års dag.
Den längsta dagen handlar om de allierades invasion i Normandie, Frankrike under Andra världskriget. Det var en lång film med många stjärnor med. Bland annat: Sean Connery, John Wayne, Henry Fonda, Paul Anka (nej inte hunden som är med i Gilmore Girls) och en massa andra filmstjärnor. Någon skev att det var totalt 42 filmstjärnor med. Det är ganska många det.
Det som är intressant är att allt går så lätt. Dom stöter inte på så mycket motstånd och det mesta flyter på genom hela invasionen. Om man kollar tex. på Band Of Brothers är det en helt annan föreställning man bjuds på med massor av skadade skjutna och bom bom och pang pang.
I den här filmen spelar dom säckpipa, visslar och möts på stranden av en överlycklig fransman med champagne.

Men man märker att man i Saving Privet Ryan har använt sig av en del från den här filmen. Repliker och situationer som är nästan de samma.
Fast det värsta är ändå Pearl Harbour som nästan är en rip off av Tora! Tora! Tora! från 1970 (som föresten är mycket bättre).
Men jag ska inte beklaga mig. Men som sagt kan jag rekommendera båda filmerna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du gillade den. Har du sett ngn av de andra i boxen?
När jag var i Frankrike i Normandie i sommras så var jag i byn där fallskärmshopparen fastnade i kyrkan.
Snacka kommersen! Den byn lever på att han fastnade och att det kom med i filmen. De har hängt upp en docka i kyrktornet!
Om du är i Frankrike ngn gång så får du åka dit och titta :)

Cissi sa...

Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det? Hur gick det?