fredag, juni 12, 2009

Jag är nyfiken bio
Äntligen fri från förkylningen, nästan iaf.
Jag var på bio igår och såg filmen Baksmällan med Fille. Helt galet roligt. Har inte skrattat så åt en film på evigheter. Grymt rolig men jag tror att det är en film man inte ska se allt för ofta eftersom den gör sig bäst då man själv, liksom killarna i filmen, inte har en enda aning om vad som har hänt den där natten då de åkte till Vegas för att fira svensexa.
Ett mycket underhållande dektetivarbete där de försökar hitta ledtrådar om vad som egentligen hände och framförallt, var tog brudgummen Doug vägen?
http://www.youtube.com/watch?v=OligCf4SyYE

Andra filmer jag är nyfiken på är den kommande Shutter Island med Leonardo DiCaprio i huvudrollen som agenten Teddy Daniels. Filmen bygger på boken med samma namn (Patient 67 i den svenska översättningen) av Dennis Lehane och handlar om två federala agenter på 1950-talet som blir kallade till en enslig ö där det ligger ett mentalsjukhus för extra svåra fall.
En kvinna har försvunnit spårlöst från sjukhuset och de behöver de två agenternas hjälp att finna henne. Men ju mer Teddy Daniels försöker kartlägga det mystiska försvinnandet desto mer diffus blir den och han börjar tvivla på sina egna sinnen.
Jag kan rekommendera boken skarpt och jag kan lova att inget är som det verkar i denna historia. Särskilt slutet är speciellt oväntat och ger spänning ända in i de sista raderna.
http://www.youtube.com/watch?v=RdumGs1qoXM

Tredje filmen jag är nyfiken på kommer i Augusti och är regisserad av Quentin Tarantino. Filmen Inglourious Basterds utspelar sig under andra världskriget och är en remake av
Enzo G. Castellaris film Quel maledetto treno blindato från 1978.
Filmen handlar om ett gäng Amerikanska Soldater, kallade The Bastards, en gerillaliknande styrka som färdas bakom tyskarnas linjer 1944 för att döda tyska soldater och sprida skräck och terror.
Filmen kommer bli i Kill Bill stil med kapitel och uppdelad i två filmer eftersom Tarantino tyckte att filmen var för lång för att visas i ett svep. Med andra ord ville han ha med så mycket att allt inte rymdes på en rulle.
Detta har varit Tarantinos drömprojekt ända sen Pulp Fiction men har fått ligga på en hylla i och med att andra filmer har fått gå före. Men nu är den snart här och det är självklart att vi alla ska se den. :-)

http://www.youtube.com/watch?v=5sQhTVz5IjQ

Detta var några av de filmer som är på G men det kommer fler filmer som jag tänkte presentera senare.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Shutter Island verkar bra! Fast läskig.. Jag står fast vid att du borde se I Love You Man, den e fett rolig!

Jonthe sa...

Det är en deckare fast en lite läskig sådan. Men läs boken så tror jag inte att du tycker filmer är lika läskig. Fast jag har ju inte själv sett den ännu... :-P
Kul att du läser min blogg fortfarande. Jag hade glömt att du sa att jag skulle se I Love you man. men nu ska jag definitivt göra det.