söndag, april 13, 2008

Nu är jag tillbaka efter en lång frånvaro på bloggen, som beror mest på lathet. :-)
Men det har hänt en jäkla massa under den här perioden.
Det har bland annat varit baskerprov, inget jag vill göra om direkt men nu har jag visat att jag förtjänar min basker. Det har varit soldaterinran. En cermoni som vi deltog i som jag inte förstod någonting alls av men våra nära och kära kom iaf ut och vi fick visa runt dem på området.

Sen har jag gått och avslutat min skyddsvaktsutbildning. Så nu är jag utbildad militär skyddsvakt. Med andra ord en beväpnad väktare med ganska mycket andra befogenheter än en civil väktare.
Vi har även haft vår första "riktiga" övniing. Denna innefattade bland annat en helt galen eldstrid mitt i natten mellan ett lokalt gangstergäng och oss.
Gjorde slut på ett helt magasin och adrenalinet pumpade. :-D
Mucho roligt.
Men man sov ganska gott efter övningen vill jag lova.
I nästa vecka ska vi ut igen men den gången ska vi leka kurragömma med de andra avdelningarna på kompaniet. Spana utan att bli upptäckt.

Snart börjar vår befattningsutbildning och på fredag får jag reda på vad jag ska göra. Antigen vara skytt eller förare på Stridsfordon 90.
Längtar verkligen efter att få göra det man kommit dit för att göra.

Jag och Pillan har varit iväg och bokat sommarens dykkurs. 7 Juli börjar den och vi var iväg igår och skulle hämta ut vår utrustning som vi köpt.
Tyvärr hade han inte fenorna inne just nu men han skulle beställa in i våra storlekar och vi skulle få testa dem i deras pool innan vi tog dem. Det är schysst det.
sen var det lite funderingar om vi skulle ha hälfots fenor eller vanliga. Men vi bestämde oss för hälfotsfenor efter att ha snackat med min kompis Mårten som dykt i många år och vet vilket som funkar bäst.
Skillnaden är stor på de olika modellerna. Det ena är en vanlig simfena som man sätter på foten och den andra är boots som man sätter på foten och sen spänner man på fenan på den.
Fördelen är att man kan reglera hur hårt fenen ska sitta på och så kan man ta av fenan så har man en sko på foten och slipper traska runt barfota. Dessutom är det varmare med boots vilket kan vara bra i våra kalla vatten. :-)



Boots och hälfotsfena

Inga kommentarer: