fredag, december 14, 2007

Har hänt lite saker sen jag skrev senast men jag börjar med dagen på P7.
Var lite väl tidig vid bussen som skulle ta oss ut och fick vänta typ 20 min innan den körde. Men jag var i gott sällskap. Det hade redan kommit flera andra som skulle åka med de två bussarna ut. En kille lade jag direkt märke till. Han hade bakåtslickat hår, polisonger och läderjacka. Såg ut som en raggare. Men på fötterna hade han trätofflor! I december!?
Helt knäppt. Sen tänkte jag: "Detta kanske blir min gruppchef" Knäppt.
Väl ute så träffade jag på Annelie som kommer vara i Ingelstads Kompani, stridsvagnskompaniet. Har inte träffat Annelie sedan hennes student förra året.
Sen följde lite information som inte gav speciellt mycket och vi fick träffa våra kompanibefäl.
Vår ser ut som han var 55 + Men var bara 38. Stackars kille.

Efter infon fick vi fika på soldathemmet där jag träffade på Oskar Tilly som verkade om möjligt ännu större än han var när vi gick i skolan.
Helt galet. Han tillhör Bara Kompani, livkompaniet med uppgift att bevaka, eskortera och liknande.

Efter det fick vi se vårt blivande logement (andra våningnen i byggnaden till vänster om vakten) vilka var trevliga och fräscha även om vissa verkade gå vilse i labyrinten av duschar och toaletter.
Efter det fick vi se värnplitksparkeringen och fick ställa frågor av olika slag.
Såg även jultomten som kom ut från vakten iförd M/90. Visste inte att han extraknäckte där.
:-P

Snackade med två killar som fått samma befattning som jag och en annan som skulle bli 90 bärgare (ska bärga Stridsfordon 90 när de har kört fast, har motorhaveri eller helt enkelt är sönderskjutna).
Fick besöka Bara Kompanislogement och se utrustningen vi kommer att ha. Som kroppsskydd, hjälm, vapen, stridsväst, osv.
De berättade även lite om hur det var att vara soldat på P7.
Efter det fick vi stressa till bussarna som körde vid 21.00 och vi var hemma igen vid halv tio.

Lucia Movie night.
Det var lika rioligt som vanligt. Träffade Niklas, Mårten och Fille utanför filmstaden. Ale skulle också varit med men han uteblev eftersom han opererades. Det hade iaf gått bra. Men istället ryckte Macke in.
som vanligt var det popcorn och läsk och jag lyckades välta ut halva min popcorn innan filmen ens börjat.
Jag var inte den ända för det låg en hav av popcorn på golvet efteråt. Helt galet.

Första filmen visade sig vara den bästa.
Hette Juno och var en mycket charmig och enkel berättelse som handlar om 16 åriga Juno som blir gravid och beslutar sig för att adoptera bort barnet.
Detta är en mycket kort beskrivning men jag vill inte avslöja för mycket.
Har även vunnit 3 Golden Globe och en del andra priser, bland annat på Torontos Filmfestival.
Har premiär i Sverige den 25 januari om ni vill se den.

Här är Junotrailen:



Den andra filmen vi såg var Bee Movie.
Nej, den var inte speciellt bra.
Den ville troligtvis vara roligare än den var med massor av slapsticks och liknande skämt men tyvärr var storyn för tunn och den var väldigt förutsägbar.
Handlar iaf om Bina som blir trötta på att människorna äter upp deras hionung och bestämmer sig för att stämma dem. Ungefär som om tredje världen hade stämt västvärlden på utebliven vinst från de produkter de tillverkar. Vilket å sin sida hade varit ett intressant scenario.
Bee movie trailer:



Sista filmen var faktiskt riktigt bra. Handlar om två bröder år 1988 var av den ena är chef på en nattklubb och den andra är framstående polis. De har inte mycket gemensamt men när polisbrodern nära blir dödad av knarkmaffian som besöker den andra broderns klubb konstant så ställs den ena brodern inför ett ultimatium om vilken sida han ska välja.
Mycket spännande, tät film med mycket känsla även om den tenderar att falla en aning in i det vanliga "American Heroes" på slutet där det goda vinner över det onda.
Innehåller även en mycket häftig biljakt. Annorlunda än alla andra jag sett.



Så, det var de filmer vi fick se. Annars var det som vanligt med mat och godi i pauserna och träffade även på Sinem där.
En bra natt. Sov till klockan halv ett dagne därpå. :-)

Inga kommentarer: